Skip to main content

Alta Velocidade Española Índice Historia | Liñas de alta velocidade | Relacións de alta velocidade | Trens de alta velocidade | Notas | Véxase tamén | Menú de navegación«Chegada do TAV a Navarra»Arquivado"Alta velocidad china de California a São Paulo"Arquivado"O AVE comezará a funcionar entre o 15 e o 20 de decembro""O AVE salva por primeira vez os Pireneos"o orixinalArrinca o AVE galegoO AVE de Sevilla chega a AlacantZapatero di que os AVE reforzan a cohesión territorial ao inaugurar a liña Córdoba-Antequera (en castelán)Páxina web dos servizos de AVE de Renfe OperadoraPáxina web sobre a evolución e desenvolvemento da rede ferroviaria españolaAlta Velocidade Ferroviaria en España: detalles e características dos trazadosPáxina web da Alianza da Alta Velocidade EuropeaA alta velocidade revoluciona o modelo de transporteO AVE chegará á Comunidade Valenciana en 2010ID

Alta velocidade en EspañaRenfe OperadoraTrens


Renfe OperadoratrensvelocidadeEspaña1992Novo acceso ferroviario a AndalucíaRENFE1992MadridSevillaCidade RealPuertollanoCórdobaEspaña1966TalgoTalgoSevillaLos RosalesEspaña19901972TalgoKrauss MaffeiMadridBarcelonaAzuqueca de HenaresGuadalaxaraMecoMadrid1976EspañaitalianoRenfeCastejónNavarra1987MadridAlacant1980liña de alta velocidadeSNCFFranciaTGVAndalucíaDespeñaperrosliña de alta velocidadeEspañaNovo acceso ferroviario a Andalucía198814 de abril1992Expo 92SevillaMadridCidade RealPuertollanoCórdoba23 de abril199319941987Corredor Mediterráneo1996VandellòsOrpesa1997EuromedBarcelonaAlacantTarragonaCastelló de la PlanaValencia1999AlarisMadridValenciaAlbacete1999CórdobaMálagaCosta do SolValladolidtúneles de Guadarramavariante de PajaresAsturiasMadridZaragozaLleida200311 de outubro2003MadridZaragozaLleidaGuadalaxara-YebesCalatayudERTMS2004AvantS-104Avant2005S-102Huesca2005ToledoLa SagraAvant2005ancho UICXetafeAranjuezAlgodorToledoAlgodorCastela-A ManchaAlbaceteCuencaCidade RealMadrid-Puerta de AtochaToledoancho UIC2006Madrid-Zaragoza-LleidaERTMS17 de outubro2007ERTMS2006AlviaBilbaoVitoriaSantanderXixón16 de decembro2006AntequeraPuente Genil-HerreraAntequera-Santa AnaAlxecirasGranadaCamp de TarragonaMadrid-Barcelona-Fronteira Francesa2007Madrid-Segovia-ValladolidAntequeraMálagaL.A.V. Madrid-Zaragoza-Barcelona-Fronteira FrancesaBarcelonaNavarra2010Goberno de EspañaXapónFranciaChinaMadridCuencaMotilla del PalancarValenciaMotilla del PalancarAlbacete18 de decembro201019 de decembro2010BarcelonaParísPireneosFigueresFigueresBarcelona10 de decembro2011GaliciaOurenseA CoruñaSantiago de Compostela8 de xaneiro2013BarcelonaXironaFigueresTGVFrancia17 de xuño2013AlbaceteAlacant16 de decembro2013FranciaBarcelonaParísLiónTolosa29 de setembro2015ValladolidPalenciaLeón2020Península Ibéricamedia distanciaproximidadesLa EncinaAlacant












Alta Velocidade Española




Na Galipedia, a Wikipedia en galego.

(Redirixido desde "AVE")





Saltar ata a navegación
Saltar á procura




Logotipo do AVE.




Tren AVE estacionado na estación de Córdoba.




Mapa da rede de Alta Velocidade en España (2015).


A Alta Velocidade Española, coñecida co acrónimo AVE, é unha marca comercial da empresa Renfe Operadora pola que define o servizo comercial con trens de alta velocidade en España. Está operativo dende abril de 1992, cando se inaugurou Novo acceso ferroviario a Andalucía.


Esta división de RENFE creouse en 1992, ao escindírense da empresa matriz outras pequenas empresas, chamadas unidades de negocio. O seu obxectivo era operar os servizos con trens de alta velocidade sobre a mencionada liña Madrid-Sevilla vía Cidade Real, Puertollano e Córdoba.


Actualmente existe unha rede de aproximadamente 2.380 km de vías de largo internacional en España.




Índice





  • 1 Historia

    • 1.1 Os inicios


    • 1.2 O AVE chega a España


    • 1.3 Extensión da Alta Velocidade



  • 2 Liñas de alta velocidade

    • 2.1 Liñas en servizo


    • 2.2 Liñas en construción (2015)


    • 2.3 Liñas proxectadas



  • 3 Relacións de alta velocidade

    • 3.1 No Novo acceso ferroviario a Andalucía


    • 3.2 No Corredor Nordés


    • 3.3 No Corredor Norte: Liña Madrid - Segovia - Valladolid


    • 3.4 No Corredor Mediterráneo e no Corredor de Levante



  • 4 Trens de alta velocidade


  • 5 Notas


  • 6 Véxase tamén

    • 6.1 Outros artigos


    • 6.2 Ligazóns externas





Historia |



Os inicios |


En xuño de 1966, durante unha serie de ensaios da locomotora 2000-T de Talgo especial para remolcar o Talgo III, alcánzanse os 200 km/h no traxecto entre Sevilla e Los Rosales: era a primeira vez que en España se circulaba a esa velocidade, aínda que tiveron que pasar moitos anos máis para que a alta velocidade se consolidase, cousa que non ocorreu ata a década de 1990.


Varios anos logo deste ensaio, en maio de 1972, a locomotora 3005-T de Talgo-Krauss Maffei, bautizada como Virgen de La Bien Aparecida, alcanza os 222 km/h na liña Madrid-Barcelona, entre as estacións de Azuqueca de Henares (Guadalaxara) e Meco (Madrid).


En 1976, comezouse a investigar en España cun tren derivado do ETR-401 Pendolino italiano, enmarcado en España dentro da serie 443 de Renfe, do que só se construíu unha unidade que se preserva en Castejón (Navarra). Con este tren levouse a cabo unha serie de ensaios, sendo nun deles, e xa no ano 1987, no que se alcanzarían os 206 km/h entre os puntos quilométricos 220 e 221 da liña de Madrid a Alacant.



O AVE chega a España |


A finais da década de 1980 empezouse a proxectar a construción dunha liña de alta velocidade, a inspiración da realizada por SNCF en Francia (o TGV). Entre outros proxectos realizouse un dun traxecto que unise a meseta castelá con Andalucía sen pasar por Despeñaperros. Tras varios anos de proxectos, chegouse á conclusión de que unha liña en largo internacional sería acertada, xa que permitiría aproveitar trens e instalacións probadas en Europa, e propúxose a creación da primeira liña de alta velocidade (LAV) en España. O proxecto de NAFA (Novo acceso ferroviario a Andalucía) estábase estudando como alternativa á liña por Despeñaperros, dada a necesidade de revitalizar a estancada economía do sur do país. En 1988 decídese polo ancho de vía internacional en vez do ancho ibérico co que en principio se proxectara. Tras varios anos de obras, a primeira liña inaugurouse o 14 de abril de 1992, coincidindo coa Expo 92 celebrada en Sevilla. Nos seus dous primeiros anos de funcionamento, o AVE circulaba entre Madrid e a capital andaluza en 2 horas e 55 minutos, con paradas intermedias en Cidade Real, Puertollano e Córdoba.


O 23 de abril de 1993 alcanzouse a marca de velocidade dos trens AVE con 356,8 km/h, o que permitiu iniciar en 1994 a explotación comercial a 300 km/h nos trens AVE de longa distancia, reducíndose en 40 minutos a duración do traxecto entre Madrid e Sevilla.



Extensión da Alta Velocidade |


En 1987 comezaron os proxectos para reformar o Corredor Mediterráneo e dotalo de dobre vía en toda a súa totalidade, proxecto do que en 1996 se inauguraron os primeiros tramos de alta velocidade, situados entre Vandellòs e Orpesa, permitindo circular ao tren a 200 km/h nunha infraestrutura apta para esa velocidade.


No verán de 1997 entrou en servizo comercial o tren Euromed, un tren de alta velocidade de ancho ibérico, que cobre a liña entre Barcelona e Alacant pasando por Tarragona, Castelló de la Plana e Valencia. Ao Euromed sumaríaselle en 1999 o Alaris, circulando entre Madrid e Valencia vía Albacete a unha velocidade máxima de 200 km/h. En 1999 proxectouse a construción da LAV Córdoba-Málaga, para poder levar o AVE á Costa do Sol.


Na liña Madrid-Valladolid comezan en 2002 as obras dos túneles de Guadarrama, para salvar o Sistema Central. Ademais, en vista a un futuro relativamente próximo, estase executando a variante de Pajares (que inclúe os túneles de Pajares) para conectar devandita liña con Asturias.


A construción dunha nova liña de ancho internacional de Madrid á fronteira francesa, na súa primeira fase Madrid-Zaragoza-Lleida, culmínase en 2003, en que se fai a primeira viaxe oficial. Entra en servizo o 11 de outubro de 2003 o AVE Longa Distancia Madrid-Zaragoza-Lleida, que conecta estas cidades xunto a Guadalaxara-Yebes e Calatayud. Durante os primeiros anos non o fai á velocidade prevista por non ter listo o sistema europeo normalizado de sinalización ERTMS. Esta liña é a primeira en España en contar co sistema de electrificación a 2x25kV 50 Hz, que permite afastar a distancia á que se sitúan as subestacións de tracción, sen necesidade de aumentar a tensión.


En decembro de 2004 inaugurouse o servizo Avant Sevilla-Córdoba, cuxos traxectos duran uns 40 minutos co novo material S-104, que tamén se introduce no servizo Avant Madrid-Cidade Real-Puertollano (anterior AVE Lanzadeira) en xaneiro de 2005. Un material similar, os S-102, cobren o servizo AVE Longa Distancia Madrid-Zaragoza-Huesca, que se inaugura en abril de 2005.


A construción dun novo acceso ferroviario de alta velocidade ata Toledo de 21 km, partindo da primeira infraestrutura na comarca toledana de La Sagra, permite inaugurar o servizo Avant Madrid-Toledo en novembro de 2005. O traxecto dura menos de 30 minutos. Esta liña de alta velocidade xerou e xera controversia pola eliminación do resto dos servizos ferroviarios que operaban en Toledo, xa que ao pasar a relación pola vía de ancho UIC, varios municipios grandes como Xetafe, Aranjuez e Algodor perderon o tren directo a Toledo, quedando a estación de Algodor sen servizo comercial, e tendo a cidadanía das capitais de provincia de Castela-A Mancha (Albacete, Cuenca e Cidade Real) que viaxar ata Madrid-Puerta de Atocha para transbordar ao tren pola liña Madrid-Sevilla; cousa que fixo aumentar as viaxes en autobús desde devanditos lugares, posto que a viaxe leva menos tempo e é máis económica respecto ao ferrocarril. Actualmente Toledo só ten acceso á rede de alta velocidade en ancho UIC, o que imposibilita o transporte de mercancías e viaxeiros doutras procedencias que non sexan de liñas de alta velocidade.


En maio de 2006 anunciouse o incremento de velocidade nos servizos AVE S-102 que operan na liña Madrid-Zaragoza-Lleida, pasando dos 200 km/h aos 250 km/h grazas á entrada en funcionamento do ERTMS de nivel 1, un sistema de condución automática dos trens compatible nun futuro coas liñas francesas e do resto de Europa. Desde o 17 de outubro dese ano, devanditos servizos circulan a 280 km/h. En agosto de 2007 alcánzanse os 300 km/h. Para alcanzar os 350 km/h hai que esperar ao nivel 2 do ERTMS.


En maio de 2006 entraron en servizo os Alvia, uns trens capaces de operar en ancho internacional ou ibérico coa mesma locomotora, e de cambiar de ancho sobre a marcha. Estes trens recortan o tempo de viaxe entre Madrid e varias cidades do norte de España, como Bilbao, Vitoria, Santander ou Xixón.


O 16 de decembro de 2006 ábrese o tramo Córdoba-Antequera da liña Madrid-Córdoba-Málaga, que inclúe as estacións de Puente Genil-Herrera e Antequera-Santa Ana. Isto permitiu un recorte do tempo nas viaxes entre Madrid e Alxeciras, ademais dun novo itinerario cara a Granada. Dous días despois ábrese o tramo Lleida-Camp de Tarragona da liña Madrid-Barcelona-Fronteira Francesa.




Obras da estación do AVE de León.


O 22 de decembro de 2007 inaugurouse a liña Madrid-Segovia-Valladolid, e un día despois o tramo que quedaba da L.A.V. Córdoba-Málaga, entre Antequera e Málaga.


Aínda que inicialmente prevista para o 21 de decembro, o 20 de febreiro de 2008 abriuse ao público o tramo Roda de Berà-Barcelona da L.A.V. Madrid-Zaragoza-Barcelona-Fronteira Francesa. Deste xeito a conexión por alta velocidade entre Madrid e Barcelona está operativa, cun tempo de viaxe de 2 horas e 38 minutos.


En maio de 2009, asinouse o convenio para construír o ferrocarril de alta velocidade en Navarra, pondo fin a trece anos de paros e movementos en falso.[1]


Desde 2010 o Goberno de España conta coa 2ª maior rede de alta velocidade ferroviaria no mundo, con 2.230 km, superando a países pioneiros na alta velocidade, como Xapón ou Francia, e só por detrás de China.[2] A última liña de alta velocidade en ser inaugurada é o traxecto Madrid-Cuenca-Motilla del Palancar-Valencia, xunto co ramal Motilla del Palancar-Albacete, que desde o 18 de decembro de 2010 incorpora á rede AVE as súas 438 km (Madrid-Valencia, 391 km, e Motilla-Albacete, 47 km).[3]


O 19 de decembro de 2010 producíase un feito histórico para a Alta Velocidade, ao conectar Barcelona con París en sete horas e 25 minutos, salvando por primeira vez os Pireneos. No traxecto era necesario facer un transbordo, cambiando de plataforma, na estación de Figueres-Vilafant, xa que entre Figueres e Barcelona as vías eran de largo convencional.[4]


O 10 de decembro de 2011 a Alta Velocidade chegaba a Galicia, coa inauguración duns 150 km entre Ourense e A Coruña, con parada tamén en Santiago de Compostela.[5]


O 8 de xaneiro de 2013 inaugurouse o tramo entre Barcelona, Xirona e Figueres, que conectaba co TGV francés. Así finalizaba a esperada conexión con Francia, despois de máis de 15 años de obras.


O 17 de xuño de 2013 inaugurouse o tramo entre Albacete e Alacant.[6]


O 16 de decembro de 2013 entrou en servizo a conexión directa con Francia, con traxectos sen transbordo entre Barcelona e París nun tempo aproximado de seis horas e vinte minutos. Posteriormente puxéronse tamén en servizo traxectos directos a Lión e Tolosa.


O 29 de setembro de 2015 inaugúrase o tramo que une Valladolid con Palencia e León. Chega nunha soa vía, a diferenza do dobre trazado do resto da rede do país.



Liñas de alta velocidade |



Liñas en servizo |




















































LiñaCidades que conectaEntrada en servizo

Novo acceso ferroviario a Andalucía / Corredor Sur
L.A.V. Madrid-Sevilla
Madrid · Cidade Real · Puertollano · Córdoba · Sevilla
1992
L.A.V. Córdoba-Málaga
Córdoba · Puente Genil-Herrera · Antequera
2006

Antequera · Málaga
2007
L.A.V. Madrid-Toledo
Madrid · Toledo
2005

Corredor Nordés
L.A.V. Madrid-Barcelona-Fronteira francesa
Madrid · Guadalajara-Yebes · Calatayud · Zaragoza · Lleida
2003

Lleida · Camp de Tarragona
2006

Camp de Tarragona · Barcelona-Sants
2008

Barcelona-Sants · Xirona · Figueres
2013
L.A.V. Figueres-Perpiñán
Figueres · Perpiñán
2009
L.A.V. Zaragoza-Huesca
Zaragoza · Tardienta · Huesca
2005

Corredor Norte
L.A.V. Madrid-Segovia-Valladolid
Madrid · Segovia · Valladolid
2007
L.A.V. Valladolid-León
Valladolid · Palencia · León
2015

Corredor Noroeste
L.A.V. Olmedo-Galicia
Ourense · Santiago de Compostela
2011
Eixe atlántico
Santiago de Compostela · A Coruña
2011

Vigo · Pontevedra · Santiago de Compostela
2015
L.A.V. Madrid-Levante
Madrid · Cuenca · Requena-Utiel · Valencia
2010

Cuenca · Albacete

2010

Albacete · Villena · Alacant
2013


Liñas en construción (2015) |




















































LiñaCidades que conectaApertura prevista

Corredor Sur
L.A.V. Sevilla-Cádiz
Sevilla · Xerez da Fronteira · Cádiz
2016
Eixe Ferroviario Transversal
Sevilla · Antequera · Granada
2016

Corredor Central
LAV Madrid (Atocha-Chamartín)
Madrid-Atocha · Madrid-Chamartín
2018

Corredor Norte
L.A.V. Venta de Baños-Burgos-Vitoria
Venta de Baños · Burgos
2016

Burgos · Miranda de Ebro · Gasteiz
-
Y vasco
Gasteiz · Bilbao · Donostia · Irún · Fronteira francesa
2018
L.A.V. León-Xixón
León · La Robla
-

La Robla · Pola de Lena

2016

Pola de Lena · Oviedo · Xixón
-

Corredor Noroeste
L.A.V. Meseta-Galicia
Olmedo · Medina del Campo · Zamora
2016

Zamora · Ourense
2018
LAV Vigo-Ourense
Vigo · Pontevedra · Ourense
2017

Corredor Mediterráneo
L.A.V. Tarragona-Valencia
Camp de Tarragona · Castelló de la Plana · Valencia
2016
L.A.V. Valencia-Alacant
Valencia · Alacant
2016
L.A.V. Alacant-Cartaxena
Alacant · Elx · Murcia · Cartaxena
2016
L.A.V. Murcia-Almería
Murcia · Almería
-

Corredor Suroeste
L.A.V. Madrid-Extremadura-Fronteira portuguesa
Madrid · Talavera de la Reina · Plasencia · Cáceres · Mérida · Badaxoz
2020


Liñas proxectadas |


Prevese un aumento da oferta xeográfica do AVE, aproveitando a posta en marcha de novas liñas de alta velocidade por parte de ADIF, segundo o Plan Estratéxico de Infraestruturas e Transporte (PEIT), que culminará en 2020, e que pretende cubrir toda a Península Ibérica, chegando aos 10.000 km de liñas de alta velocidade.[7]





























































LiñaCidades que conectaEstado

Novo acceso ferroviario a Andalucía / Corredor Sur
L.A.V. Córdoba-Xaén
Córdoba · Xaén

L.A.V. Xaén-Granada
Xaén · Granada

Eixe Ferroviario Transversal
Fronteira portuguesa · Huelva


Granada · Almería

Túnel de Xibraltar
San Fernando · Chiclana de la Frontera · Alxeciras · Facinas · Marrocos


Corredor Noreste
L.A.V. Soria-Calatayud
Soria · Calatayud

Travesía Central Pirenaica
Huesca · Fronteira francesa

Eixe transversal de Cataluña
Lleida · Manresa · Xirona


Corredor Cantábrico-Mediterráneo
L.A.V. Zaragoza-Teruel-Sagunt
Zaragoza · Teruel · Sagunt

L.A.V. Zaragoza-Castejón-Pamplona/Logroño
Zaragoza · Castejón · Pamplona · Logroño

L.A.V. Logroño-Miranda de Ebro
Logroño · Miranda de Ebro

Conexión Pamplona-Y vasco
Pamplona · Y vasco

L.A.V. Bilbao-Santander
Bilbao · Santander


Corredor Norte
L.A.V. Palencia-Santander
Palencia · Santander


Corredor Noroeste
L.A.V. Ávila-Segovia
Ávila · Segovia

L.A.V. Medina-Salamanca-Fronteira portuguesa
Medina del Campo · Salamanca · Fronteira portuguesa

L.A.V. SubCantábrica
León · Ponferrada · Monforte de Lemos · Lugo · A Coruña

Eixe interior de Galicia
Ourense · Monforte de Lemos


Corredor Oeste
L.A.V. Ruta da Prata
Sevilla · Xixón



Relacións de alta velocidade |



No Novo acceso ferroviario a Andalucía |





























PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Madrid - Sevilla
AVES100 Alsthom

Madrid - Málaga
AVES102 Talgo-Bombardier "Pato"

Barcelona - Sevilla
Barcelona - Málaga
AVES103 Siemens "Velaro"

Madrid - Puertollano
Madrid - Toledo
Sevilla - Málaga
AvantS104 Alsthom-Fiat

Cádiz - Xaén
AvantS121

Madrid - Cádiz
Madrid - Huelva
AlviaS130

Madrid - Alxeciras
Madrid - Granada
AltariaLocomotora + Talgo VI

Barcelona - Cádiz
TrenhotelLocomotora + Talgo


No Corredor Nordés |


























PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Madrid - Barcelona
AVES103 Siemens "Velaro"

Madrid - Zaragoza
AVES102 Talgo-Bombardier "Pato"
S103 Siemens "Velaro"

Madrid - Huesca
AVES102 Talgo-Bombardier "Pato"

Barcelona - Sevilla
Barcelona - Málaga
Barcelona - Zaragoza
AVES103 Siemens "Velaro"

Barcelona - Lleida
Calatayud - Zaragoza
Huesca - Zaragoza
Renfe AvantS104 Alsthom-Fiat

Barcelona – Cádiz
Barcelona – Bilbao
Barcelona – Vigo
Madrid – Pamplona
Madrid – Logroño
AlviaS120 CAF
S130 Talgo-Bombardier

Barcelona – Hendaia
Barcelona – A Coruña
Barcelona – Vigo
Barcelona – Xixón
TrenhotelLocomotora + Talgo


No Corredor Norte: Liña Madrid - Segovia - Valladolid |











PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Valladolid – Segovia - Madrid
AvantS121

Alacant/Madrid – Xixón
Alacant/Madrid – Santander
Madrid – Bilbao
Madrid – Hendaia
AlviaS130 Talgo-Bombardier


No Corredor Mediterráneo e no Corredor de Levante |


Só se citan os trens de altas prestacións (160–200 km/h), aínda que polas liñas circulan nalgúns tramos trens de media distancia e de proximidades. Non se poden separar ambos corredores xa que moitos trens percorren os dous e o treito La Encina-Alacant é común a ambos.


























PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Valencia - Cuenca - Madrid
AVES102

Barcelona - Valencia - Alacant
EuromedS130

Barcelona - Valencia - Alacant
Madrid - Valencia
Madrid - Castelló de la Plana
Madrid - Orpesa
Madrid - Gandia
AlarisS490
S120

Barcelona - Murcia
Barcelona - Lorca
Montpellier - Cartagena
Pontevedra / A Coruña - Alacant
Talgolocomotora + Talgo IV/VI

Madrid - Alacant
Xixón - Alacant
Santander - Alacant
AlviaS130 Talgo-Bombardier "Patito"

Barcelona - Badaxoz / Sevilla / Málaga / Granada / Almería
Arcolocomotora + coches B11x 10200 reformados

Barcelona - Granada
Trenhotellocomotora + Talgo VI


Trens de alta velocidade |




Talgo 350, AVE Serie 102


  • AVE Serie 100


  • Euromed Serie 101

  • AVE Talgo 350, Serie 102

  • AVE Siemens Velaro Serie 103

  • AVE Serie 112


  • Avant Alstom Pendolino Serie 104


  • Avant Alstom Pendolino Serie 114


  • Alvia CAF ATPRD Serie 120


  • Alvia Talgo 250 / Serie 130


  • Alaris Fiat Pendolino Serie 490

  • Locomotoras serie 252

  • Talgo VI

  • Arco

  • AVRIL (sen uso comercial)


Notas |




  1. «Chegada do TAV a Navarra» Arquivado 21 de xuño de 2009 en Wayback Machine., Diario de Navarra, 16/05/2009


  2. "Alta velocidad china de California a São Paulo" Arquivado 24 de xullo de 2010 en Wayback Machine., "Cotizalia" (18 de abril)


  3. "O AVE comezará a funcionar entre o 15 e o 20 de decembro"[Ligazón morta], "Las Provincias" (14 de setembro)


  4. "O AVE salva por primeira vez os Pireneos". Arquivado dende o orixinal o 28 de decembro de 2010. Consultado o 22 de decembro de 2010. 


  5. Arrinca o AVE galego


  6. O AVE de Sevilla chega a Alacant


  7. Zapatero di que os AVE reforzan a cohesión territorial ao inaugurar a liña Córdoba-Antequera (en castelán)



Véxase tamén |





Outros artigos |


  • Adif

  • Renfe Operadora


Ligazóns externas |


  • Páxina web dos servizos de AVE de Renfe Operadora

  • Páxina web sobre a evolución e desenvolvemento da rede ferroviaria española

  • Alta Velocidade Ferroviaria en España: detalles e características dos trazados

  • Páxina web da Alianza da Alta Velocidade Europea

  • A alta velocidade revoluciona o modelo de transporte

  • O AVE chegará á Comunidade Valenciana en 2010




Traído desde "https://gl.wikipedia.org/w/index.php?title=Alta_Velocidade_Española&oldid=4887924"










Menú de navegación


























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.304","walltime":"0.392","ppvisitednodes":"value":946,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":7702,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":438,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":1,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":5180,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":2,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 212.248 1 -total"," 41.57% 88.234 1 Modelo:Control_de_autoridades"," 38.16% 80.996 1 Modelo:Listaref"," 18.42% 39.088 1 Modelo:Commonscat"," 18.21% 38.646 1 Modelo:Cita_web"," 16.95% 35.970 1 Modelo:Irmáns"," 15.55% 33.013 1 Modelo:Caixa_lateral"," 12.80% 27.164 2 Modelo:Webarchive"," 2.79% 5.918 1 Modelo:Ligazón_morta"," 2.41% 5.105 1 Modelo:Título_sen_retrouso"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.083","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2588202,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1318","timestamp":"20190315102124","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":139,"wgHostname":"mw1271"););

Popular posts from this blog

Isurus Índice Especies | Notas | Véxase tamén | Menú de navegación"A compendium of fossil marine animal genera (Chondrichthyes entry)"o orixinal"A review of the Tertiary fossil Cetacea (Mammalia) localities in wales port taf Museum Victoria"o orixinalThe Vertebrate Fauna of the Selma Formation of Alabama. Part VII. Part VIII. The Mosasaurs The Fishes50419737IDsh85068767Isurus2548834613242066569678159923NHMSYS00210535017845105743

Король Коль Исторические данные | Стихотворение | Примечания | Навигацияверсии1 правкаверсии1 правкаA New interpretation of the 'Artognou' stone, TintagelTintagel IslandАрхивировано

Roughly how much would it cost to hire a team of dwarves to build a home in the mountainside? Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Planned maintenance scheduled April 17/18, 2019 at 00:00UTC (8:00pm US/Eastern)How much does a house cost?How long does it take to mine rock?How much does a house cost?How much gold would the construction of a forge cost?How much does a door cost?How much would it cost to make this magic item?How much would a glue bomb cost?How much does mandrake root cost?How much does a slave cost?How much does equipment cost?How much do sheep cost?How much would firearms cost?