Skip to main content

Alta Velocidade Española Índice Historia | Liñas de alta velocidade | Relacións de alta velocidade | Trens de alta velocidade | Notas | Véxase tamén | Menú de navegación«Chegada do TAV a Navarra»Arquivado"Alta velocidad china de California a São Paulo"Arquivado"O AVE comezará a funcionar entre o 15 e o 20 de decembro""O AVE salva por primeira vez os Pireneos"o orixinalArrinca o AVE galegoO AVE de Sevilla chega a AlacantZapatero di que os AVE reforzan a cohesión territorial ao inaugurar a liña Córdoba-Antequera (en castelán)Páxina web dos servizos de AVE de Renfe OperadoraPáxina web sobre a evolución e desenvolvemento da rede ferroviaria españolaAlta Velocidade Ferroviaria en España: detalles e características dos trazadosPáxina web da Alianza da Alta Velocidade EuropeaA alta velocidade revoluciona o modelo de transporteO AVE chegará á Comunidade Valenciana en 2010ID

Alta velocidade en EspañaRenfe OperadoraTrens


Renfe OperadoratrensvelocidadeEspaña1992Novo acceso ferroviario a AndalucíaRENFE1992MadridSevillaCidade RealPuertollanoCórdobaEspaña1966TalgoTalgoSevillaLos RosalesEspaña19901972TalgoKrauss MaffeiMadridBarcelonaAzuqueca de HenaresGuadalaxaraMecoMadrid1976EspañaitalianoRenfeCastejónNavarra1987MadridAlacant1980liña de alta velocidadeSNCFFranciaTGVAndalucíaDespeñaperrosliña de alta velocidadeEspañaNovo acceso ferroviario a Andalucía198814 de abril1992Expo 92SevillaMadridCidade RealPuertollanoCórdoba23 de abril199319941987Corredor Mediterráneo1996VandellòsOrpesa1997EuromedBarcelonaAlacantTarragonaCastelló de la PlanaValencia1999AlarisMadridValenciaAlbacete1999CórdobaMálagaCosta do SolValladolidtúneles de Guadarramavariante de PajaresAsturiasMadridZaragozaLleida200311 de outubro2003MadridZaragozaLleidaGuadalaxara-YebesCalatayudERTMS2004AvantS-104Avant2005S-102Huesca2005ToledoLa SagraAvant2005ancho UICXetafeAranjuezAlgodorToledoAlgodorCastela-A ManchaAlbaceteCuencaCidade RealMadrid-Puerta de AtochaToledoancho UIC2006Madrid-Zaragoza-LleidaERTMS17 de outubro2007ERTMS2006AlviaBilbaoVitoriaSantanderXixón16 de decembro2006AntequeraPuente Genil-HerreraAntequera-Santa AnaAlxecirasGranadaCamp de TarragonaMadrid-Barcelona-Fronteira Francesa2007Madrid-Segovia-ValladolidAntequeraMálagaL.A.V. Madrid-Zaragoza-Barcelona-Fronteira FrancesaBarcelonaNavarra2010Goberno de EspañaXapónFranciaChinaMadridCuencaMotilla del PalancarValenciaMotilla del PalancarAlbacete18 de decembro201019 de decembro2010BarcelonaParísPireneosFigueresFigueresBarcelona10 de decembro2011GaliciaOurenseA CoruñaSantiago de Compostela8 de xaneiro2013BarcelonaXironaFigueresTGVFrancia17 de xuño2013AlbaceteAlacant16 de decembro2013FranciaBarcelonaParísLiónTolosa29 de setembro2015ValladolidPalenciaLeón2020Península Ibéricamedia distanciaproximidadesLa EncinaAlacant












Alta Velocidade Española




Na Galipedia, a Wikipedia en galego.

(Redirixido desde "AVE")





Saltar ata a navegación
Saltar á procura




Logotipo do AVE.




Tren AVE estacionado na estación de Córdoba.




Mapa da rede de Alta Velocidade en España (2015).


A Alta Velocidade Española, coñecida co acrónimo AVE, é unha marca comercial da empresa Renfe Operadora pola que define o servizo comercial con trens de alta velocidade en España. Está operativo dende abril de 1992, cando se inaugurou Novo acceso ferroviario a Andalucía.


Esta división de RENFE creouse en 1992, ao escindírense da empresa matriz outras pequenas empresas, chamadas unidades de negocio. O seu obxectivo era operar os servizos con trens de alta velocidade sobre a mencionada liña Madrid-Sevilla vía Cidade Real, Puertollano e Córdoba.


Actualmente existe unha rede de aproximadamente 2.380 km de vías de largo internacional en España.




Índice





  • 1 Historia

    • 1.1 Os inicios


    • 1.2 O AVE chega a España


    • 1.3 Extensión da Alta Velocidade



  • 2 Liñas de alta velocidade

    • 2.1 Liñas en servizo


    • 2.2 Liñas en construción (2015)


    • 2.3 Liñas proxectadas



  • 3 Relacións de alta velocidade

    • 3.1 No Novo acceso ferroviario a Andalucía


    • 3.2 No Corredor Nordés


    • 3.3 No Corredor Norte: Liña Madrid - Segovia - Valladolid


    • 3.4 No Corredor Mediterráneo e no Corredor de Levante



  • 4 Trens de alta velocidade


  • 5 Notas


  • 6 Véxase tamén

    • 6.1 Outros artigos


    • 6.2 Ligazóns externas





Historia |



Os inicios |


En xuño de 1966, durante unha serie de ensaios da locomotora 2000-T de Talgo especial para remolcar o Talgo III, alcánzanse os 200 km/h no traxecto entre Sevilla e Los Rosales: era a primeira vez que en España se circulaba a esa velocidade, aínda que tiveron que pasar moitos anos máis para que a alta velocidade se consolidase, cousa que non ocorreu ata a década de 1990.


Varios anos logo deste ensaio, en maio de 1972, a locomotora 3005-T de Talgo-Krauss Maffei, bautizada como Virgen de La Bien Aparecida, alcanza os 222 km/h na liña Madrid-Barcelona, entre as estacións de Azuqueca de Henares (Guadalaxara) e Meco (Madrid).


En 1976, comezouse a investigar en España cun tren derivado do ETR-401 Pendolino italiano, enmarcado en España dentro da serie 443 de Renfe, do que só se construíu unha unidade que se preserva en Castejón (Navarra). Con este tren levouse a cabo unha serie de ensaios, sendo nun deles, e xa no ano 1987, no que se alcanzarían os 206 km/h entre os puntos quilométricos 220 e 221 da liña de Madrid a Alacant.



O AVE chega a España |


A finais da década de 1980 empezouse a proxectar a construción dunha liña de alta velocidade, a inspiración da realizada por SNCF en Francia (o TGV). Entre outros proxectos realizouse un dun traxecto que unise a meseta castelá con Andalucía sen pasar por Despeñaperros. Tras varios anos de proxectos, chegouse á conclusión de que unha liña en largo internacional sería acertada, xa que permitiría aproveitar trens e instalacións probadas en Europa, e propúxose a creación da primeira liña de alta velocidade (LAV) en España. O proxecto de NAFA (Novo acceso ferroviario a Andalucía) estábase estudando como alternativa á liña por Despeñaperros, dada a necesidade de revitalizar a estancada economía do sur do país. En 1988 decídese polo ancho de vía internacional en vez do ancho ibérico co que en principio se proxectara. Tras varios anos de obras, a primeira liña inaugurouse o 14 de abril de 1992, coincidindo coa Expo 92 celebrada en Sevilla. Nos seus dous primeiros anos de funcionamento, o AVE circulaba entre Madrid e a capital andaluza en 2 horas e 55 minutos, con paradas intermedias en Cidade Real, Puertollano e Córdoba.


O 23 de abril de 1993 alcanzouse a marca de velocidade dos trens AVE con 356,8 km/h, o que permitiu iniciar en 1994 a explotación comercial a 300 km/h nos trens AVE de longa distancia, reducíndose en 40 minutos a duración do traxecto entre Madrid e Sevilla.



Extensión da Alta Velocidade |


En 1987 comezaron os proxectos para reformar o Corredor Mediterráneo e dotalo de dobre vía en toda a súa totalidade, proxecto do que en 1996 se inauguraron os primeiros tramos de alta velocidade, situados entre Vandellòs e Orpesa, permitindo circular ao tren a 200 km/h nunha infraestrutura apta para esa velocidade.


No verán de 1997 entrou en servizo comercial o tren Euromed, un tren de alta velocidade de ancho ibérico, que cobre a liña entre Barcelona e Alacant pasando por Tarragona, Castelló de la Plana e Valencia. Ao Euromed sumaríaselle en 1999 o Alaris, circulando entre Madrid e Valencia vía Albacete a unha velocidade máxima de 200 km/h. En 1999 proxectouse a construción da LAV Córdoba-Málaga, para poder levar o AVE á Costa do Sol.


Na liña Madrid-Valladolid comezan en 2002 as obras dos túneles de Guadarrama, para salvar o Sistema Central. Ademais, en vista a un futuro relativamente próximo, estase executando a variante de Pajares (que inclúe os túneles de Pajares) para conectar devandita liña con Asturias.


A construción dunha nova liña de ancho internacional de Madrid á fronteira francesa, na súa primeira fase Madrid-Zaragoza-Lleida, culmínase en 2003, en que se fai a primeira viaxe oficial. Entra en servizo o 11 de outubro de 2003 o AVE Longa Distancia Madrid-Zaragoza-Lleida, que conecta estas cidades xunto a Guadalaxara-Yebes e Calatayud. Durante os primeiros anos non o fai á velocidade prevista por non ter listo o sistema europeo normalizado de sinalización ERTMS. Esta liña é a primeira en España en contar co sistema de electrificación a 2x25kV 50 Hz, que permite afastar a distancia á que se sitúan as subestacións de tracción, sen necesidade de aumentar a tensión.


En decembro de 2004 inaugurouse o servizo Avant Sevilla-Córdoba, cuxos traxectos duran uns 40 minutos co novo material S-104, que tamén se introduce no servizo Avant Madrid-Cidade Real-Puertollano (anterior AVE Lanzadeira) en xaneiro de 2005. Un material similar, os S-102, cobren o servizo AVE Longa Distancia Madrid-Zaragoza-Huesca, que se inaugura en abril de 2005.


A construción dun novo acceso ferroviario de alta velocidade ata Toledo de 21 km, partindo da primeira infraestrutura na comarca toledana de La Sagra, permite inaugurar o servizo Avant Madrid-Toledo en novembro de 2005. O traxecto dura menos de 30 minutos. Esta liña de alta velocidade xerou e xera controversia pola eliminación do resto dos servizos ferroviarios que operaban en Toledo, xa que ao pasar a relación pola vía de ancho UIC, varios municipios grandes como Xetafe, Aranjuez e Algodor perderon o tren directo a Toledo, quedando a estación de Algodor sen servizo comercial, e tendo a cidadanía das capitais de provincia de Castela-A Mancha (Albacete, Cuenca e Cidade Real) que viaxar ata Madrid-Puerta de Atocha para transbordar ao tren pola liña Madrid-Sevilla; cousa que fixo aumentar as viaxes en autobús desde devanditos lugares, posto que a viaxe leva menos tempo e é máis económica respecto ao ferrocarril. Actualmente Toledo só ten acceso á rede de alta velocidade en ancho UIC, o que imposibilita o transporte de mercancías e viaxeiros doutras procedencias que non sexan de liñas de alta velocidade.


En maio de 2006 anunciouse o incremento de velocidade nos servizos AVE S-102 que operan na liña Madrid-Zaragoza-Lleida, pasando dos 200 km/h aos 250 km/h grazas á entrada en funcionamento do ERTMS de nivel 1, un sistema de condución automática dos trens compatible nun futuro coas liñas francesas e do resto de Europa. Desde o 17 de outubro dese ano, devanditos servizos circulan a 280 km/h. En agosto de 2007 alcánzanse os 300 km/h. Para alcanzar os 350 km/h hai que esperar ao nivel 2 do ERTMS.


En maio de 2006 entraron en servizo os Alvia, uns trens capaces de operar en ancho internacional ou ibérico coa mesma locomotora, e de cambiar de ancho sobre a marcha. Estes trens recortan o tempo de viaxe entre Madrid e varias cidades do norte de España, como Bilbao, Vitoria, Santander ou Xixón.


O 16 de decembro de 2006 ábrese o tramo Córdoba-Antequera da liña Madrid-Córdoba-Málaga, que inclúe as estacións de Puente Genil-Herrera e Antequera-Santa Ana. Isto permitiu un recorte do tempo nas viaxes entre Madrid e Alxeciras, ademais dun novo itinerario cara a Granada. Dous días despois ábrese o tramo Lleida-Camp de Tarragona da liña Madrid-Barcelona-Fronteira Francesa.




Obras da estación do AVE de León.


O 22 de decembro de 2007 inaugurouse a liña Madrid-Segovia-Valladolid, e un día despois o tramo que quedaba da L.A.V. Córdoba-Málaga, entre Antequera e Málaga.


Aínda que inicialmente prevista para o 21 de decembro, o 20 de febreiro de 2008 abriuse ao público o tramo Roda de Berà-Barcelona da L.A.V. Madrid-Zaragoza-Barcelona-Fronteira Francesa. Deste xeito a conexión por alta velocidade entre Madrid e Barcelona está operativa, cun tempo de viaxe de 2 horas e 38 minutos.


En maio de 2009, asinouse o convenio para construír o ferrocarril de alta velocidade en Navarra, pondo fin a trece anos de paros e movementos en falso.[1]


Desde 2010 o Goberno de España conta coa 2ª maior rede de alta velocidade ferroviaria no mundo, con 2.230 km, superando a países pioneiros na alta velocidade, como Xapón ou Francia, e só por detrás de China.[2] A última liña de alta velocidade en ser inaugurada é o traxecto Madrid-Cuenca-Motilla del Palancar-Valencia, xunto co ramal Motilla del Palancar-Albacete, que desde o 18 de decembro de 2010 incorpora á rede AVE as súas 438 km (Madrid-Valencia, 391 km, e Motilla-Albacete, 47 km).[3]


O 19 de decembro de 2010 producíase un feito histórico para a Alta Velocidade, ao conectar Barcelona con París en sete horas e 25 minutos, salvando por primeira vez os Pireneos. No traxecto era necesario facer un transbordo, cambiando de plataforma, na estación de Figueres-Vilafant, xa que entre Figueres e Barcelona as vías eran de largo convencional.[4]


O 10 de decembro de 2011 a Alta Velocidade chegaba a Galicia, coa inauguración duns 150 km entre Ourense e A Coruña, con parada tamén en Santiago de Compostela.[5]


O 8 de xaneiro de 2013 inaugurouse o tramo entre Barcelona, Xirona e Figueres, que conectaba co TGV francés. Así finalizaba a esperada conexión con Francia, despois de máis de 15 años de obras.


O 17 de xuño de 2013 inaugurouse o tramo entre Albacete e Alacant.[6]


O 16 de decembro de 2013 entrou en servizo a conexión directa con Francia, con traxectos sen transbordo entre Barcelona e París nun tempo aproximado de seis horas e vinte minutos. Posteriormente puxéronse tamén en servizo traxectos directos a Lión e Tolosa.


O 29 de setembro de 2015 inaugúrase o tramo que une Valladolid con Palencia e León. Chega nunha soa vía, a diferenza do dobre trazado do resto da rede do país.



Liñas de alta velocidade |



Liñas en servizo |




















































LiñaCidades que conectaEntrada en servizo

Novo acceso ferroviario a Andalucía / Corredor Sur
L.A.V. Madrid-Sevilla
Madrid · Cidade Real · Puertollano · Córdoba · Sevilla
1992
L.A.V. Córdoba-Málaga
Córdoba · Puente Genil-Herrera · Antequera
2006

Antequera · Málaga
2007
L.A.V. Madrid-Toledo
Madrid · Toledo
2005

Corredor Nordés
L.A.V. Madrid-Barcelona-Fronteira francesa
Madrid · Guadalajara-Yebes · Calatayud · Zaragoza · Lleida
2003

Lleida · Camp de Tarragona
2006

Camp de Tarragona · Barcelona-Sants
2008

Barcelona-Sants · Xirona · Figueres
2013
L.A.V. Figueres-Perpiñán
Figueres · Perpiñán
2009
L.A.V. Zaragoza-Huesca
Zaragoza · Tardienta · Huesca
2005

Corredor Norte
L.A.V. Madrid-Segovia-Valladolid
Madrid · Segovia · Valladolid
2007
L.A.V. Valladolid-León
Valladolid · Palencia · León
2015

Corredor Noroeste
L.A.V. Olmedo-Galicia
Ourense · Santiago de Compostela
2011
Eixe atlántico
Santiago de Compostela · A Coruña
2011

Vigo · Pontevedra · Santiago de Compostela
2015
L.A.V. Madrid-Levante
Madrid · Cuenca · Requena-Utiel · Valencia
2010

Cuenca · Albacete

2010

Albacete · Villena · Alacant
2013


Liñas en construción (2015) |




















































LiñaCidades que conectaApertura prevista

Corredor Sur
L.A.V. Sevilla-Cádiz
Sevilla · Xerez da Fronteira · Cádiz
2016
Eixe Ferroviario Transversal
Sevilla · Antequera · Granada
2016

Corredor Central
LAV Madrid (Atocha-Chamartín)
Madrid-Atocha · Madrid-Chamartín
2018

Corredor Norte
L.A.V. Venta de Baños-Burgos-Vitoria
Venta de Baños · Burgos
2016

Burgos · Miranda de Ebro · Gasteiz
-
Y vasco
Gasteiz · Bilbao · Donostia · Irún · Fronteira francesa
2018
L.A.V. León-Xixón
León · La Robla
-

La Robla · Pola de Lena

2016

Pola de Lena · Oviedo · Xixón
-

Corredor Noroeste
L.A.V. Meseta-Galicia
Olmedo · Medina del Campo · Zamora
2016

Zamora · Ourense
2018
LAV Vigo-Ourense
Vigo · Pontevedra · Ourense
2017

Corredor Mediterráneo
L.A.V. Tarragona-Valencia
Camp de Tarragona · Castelló de la Plana · Valencia
2016
L.A.V. Valencia-Alacant
Valencia · Alacant
2016
L.A.V. Alacant-Cartaxena
Alacant · Elx · Murcia · Cartaxena
2016
L.A.V. Murcia-Almería
Murcia · Almería
-

Corredor Suroeste
L.A.V. Madrid-Extremadura-Fronteira portuguesa
Madrid · Talavera de la Reina · Plasencia · Cáceres · Mérida · Badaxoz
2020


Liñas proxectadas |


Prevese un aumento da oferta xeográfica do AVE, aproveitando a posta en marcha de novas liñas de alta velocidade por parte de ADIF, segundo o Plan Estratéxico de Infraestruturas e Transporte (PEIT), que culminará en 2020, e que pretende cubrir toda a Península Ibérica, chegando aos 10.000 km de liñas de alta velocidade.[7]





























































LiñaCidades que conectaEstado

Novo acceso ferroviario a Andalucía / Corredor Sur
L.A.V. Córdoba-Xaén
Córdoba · Xaén

L.A.V. Xaén-Granada
Xaén · Granada

Eixe Ferroviario Transversal
Fronteira portuguesa · Huelva


Granada · Almería

Túnel de Xibraltar
San Fernando · Chiclana de la Frontera · Alxeciras · Facinas · Marrocos


Corredor Noreste
L.A.V. Soria-Calatayud
Soria · Calatayud

Travesía Central Pirenaica
Huesca · Fronteira francesa

Eixe transversal de Cataluña
Lleida · Manresa · Xirona


Corredor Cantábrico-Mediterráneo
L.A.V. Zaragoza-Teruel-Sagunt
Zaragoza · Teruel · Sagunt

L.A.V. Zaragoza-Castejón-Pamplona/Logroño
Zaragoza · Castejón · Pamplona · Logroño

L.A.V. Logroño-Miranda de Ebro
Logroño · Miranda de Ebro

Conexión Pamplona-Y vasco
Pamplona · Y vasco

L.A.V. Bilbao-Santander
Bilbao · Santander


Corredor Norte
L.A.V. Palencia-Santander
Palencia · Santander


Corredor Noroeste
L.A.V. Ávila-Segovia
Ávila · Segovia

L.A.V. Medina-Salamanca-Fronteira portuguesa
Medina del Campo · Salamanca · Fronteira portuguesa

L.A.V. SubCantábrica
León · Ponferrada · Monforte de Lemos · Lugo · A Coruña

Eixe interior de Galicia
Ourense · Monforte de Lemos


Corredor Oeste
L.A.V. Ruta da Prata
Sevilla · Xixón



Relacións de alta velocidade |



No Novo acceso ferroviario a Andalucía |





























PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Madrid - Sevilla
AVES100 Alsthom

Madrid - Málaga
AVES102 Talgo-Bombardier "Pato"

Barcelona - Sevilla
Barcelona - Málaga
AVES103 Siemens "Velaro"

Madrid - Puertollano
Madrid - Toledo
Sevilla - Málaga
AvantS104 Alsthom-Fiat

Cádiz - Xaén
AvantS121

Madrid - Cádiz
Madrid - Huelva
AlviaS130

Madrid - Alxeciras
Madrid - Granada
AltariaLocomotora + Talgo VI

Barcelona - Cádiz
TrenhotelLocomotora + Talgo


No Corredor Nordés |


























PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Madrid - Barcelona
AVES103 Siemens "Velaro"

Madrid - Zaragoza
AVES102 Talgo-Bombardier "Pato"
S103 Siemens "Velaro"

Madrid - Huesca
AVES102 Talgo-Bombardier "Pato"

Barcelona - Sevilla
Barcelona - Málaga
Barcelona - Zaragoza
AVES103 Siemens "Velaro"

Barcelona - Lleida
Calatayud - Zaragoza
Huesca - Zaragoza
Renfe AvantS104 Alsthom-Fiat

Barcelona – Cádiz
Barcelona – Bilbao
Barcelona – Vigo
Madrid – Pamplona
Madrid – Logroño
AlviaS120 CAF
S130 Talgo-Bombardier

Barcelona – Hendaia
Barcelona – A Coruña
Barcelona – Vigo
Barcelona – Xixón
TrenhotelLocomotora + Talgo


No Corredor Norte: Liña Madrid - Segovia - Valladolid |











PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Valladolid – Segovia - Madrid
AvantS121

Alacant/Madrid – Xixón
Alacant/Madrid – Santander
Madrid – Bilbao
Madrid – Hendaia
AlviaS130 Talgo-Bombardier


No Corredor Mediterráneo e no Corredor de Levante |


Só se citan os trens de altas prestacións (160–200 km/h), aínda que polas liñas circulan nalgúns tramos trens de media distancia e de proximidades. Non se poden separar ambos corredores xa que moitos trens percorren os dous e o treito La Encina-Alacant é común a ambos.


























PercorridoDenominación comercialMaterial móbil

Valencia - Cuenca - Madrid
AVES102

Barcelona - Valencia - Alacant
EuromedS130

Barcelona - Valencia - Alacant
Madrid - Valencia
Madrid - Castelló de la Plana
Madrid - Orpesa
Madrid - Gandia
AlarisS490
S120

Barcelona - Murcia
Barcelona - Lorca
Montpellier - Cartagena
Pontevedra / A Coruña - Alacant
Talgolocomotora + Talgo IV/VI

Madrid - Alacant
Xixón - Alacant
Santander - Alacant
AlviaS130 Talgo-Bombardier "Patito"

Barcelona - Badaxoz / Sevilla / Málaga / Granada / Almería
Arcolocomotora + coches B11x 10200 reformados

Barcelona - Granada
Trenhotellocomotora + Talgo VI


Trens de alta velocidade |




Talgo 350, AVE Serie 102


  • AVE Serie 100


  • Euromed Serie 101

  • AVE Talgo 350, Serie 102

  • AVE Siemens Velaro Serie 103

  • AVE Serie 112


  • Avant Alstom Pendolino Serie 104


  • Avant Alstom Pendolino Serie 114


  • Alvia CAF ATPRD Serie 120


  • Alvia Talgo 250 / Serie 130


  • Alaris Fiat Pendolino Serie 490

  • Locomotoras serie 252

  • Talgo VI

  • Arco

  • AVRIL (sen uso comercial)


Notas |




  1. «Chegada do TAV a Navarra» Arquivado 21 de xuño de 2009 en Wayback Machine., Diario de Navarra, 16/05/2009


  2. "Alta velocidad china de California a São Paulo" Arquivado 24 de xullo de 2010 en Wayback Machine., "Cotizalia" (18 de abril)


  3. "O AVE comezará a funcionar entre o 15 e o 20 de decembro"[Ligazón morta], "Las Provincias" (14 de setembro)


  4. "O AVE salva por primeira vez os Pireneos". Arquivado dende o orixinal o 28 de decembro de 2010. Consultado o 22 de decembro de 2010. 


  5. Arrinca o AVE galego


  6. O AVE de Sevilla chega a Alacant


  7. Zapatero di que os AVE reforzan a cohesión territorial ao inaugurar a liña Córdoba-Antequera (en castelán)



Véxase tamén |





Outros artigos |


  • Adif

  • Renfe Operadora


Ligazóns externas |


  • Páxina web dos servizos de AVE de Renfe Operadora

  • Páxina web sobre a evolución e desenvolvemento da rede ferroviaria española

  • Alta Velocidade Ferroviaria en España: detalles e características dos trazados

  • Páxina web da Alianza da Alta Velocidade Europea

  • A alta velocidade revoluciona o modelo de transporte

  • O AVE chegará á Comunidade Valenciana en 2010




Traído desde "https://gl.wikipedia.org/w/index.php?title=Alta_Velocidade_Española&oldid=4887924"










Menú de navegación


























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.304","walltime":"0.392","ppvisitednodes":"value":946,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":7702,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":438,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":1,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":5180,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":2,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 212.248 1 -total"," 41.57% 88.234 1 Modelo:Control_de_autoridades"," 38.16% 80.996 1 Modelo:Listaref"," 18.42% 39.088 1 Modelo:Commonscat"," 18.21% 38.646 1 Modelo:Cita_web"," 16.95% 35.970 1 Modelo:Irmáns"," 15.55% 33.013 1 Modelo:Caixa_lateral"," 12.80% 27.164 2 Modelo:Webarchive"," 2.79% 5.918 1 Modelo:Ligazón_morta"," 2.41% 5.105 1 Modelo:Título_sen_retrouso"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.083","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2588202,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1318","timestamp":"20190315102124","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":139,"wgHostname":"mw1271"););

Popular posts from this blog

Roughly how much would it cost to hire a team of dwarves to build a home in the mountainside? Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Planned maintenance scheduled April 17/18, 2019 at 00:00UTC (8:00pm US/Eastern)How much does a house cost?How long does it take to mine rock?How much does a house cost?How much gold would the construction of a forge cost?How much does a door cost?How much would it cost to make this magic item?How much would a glue bomb cost?How much does mandrake root cost?How much does a slave cost?How much does equipment cost?How much do sheep cost?How much would firearms cost?

Barrañán, Arteixo Índice Festas | Galería de imaxes | Lugares e parroquias | Véxase tamén | Menú de navegación43°18′23″N 8°33′04″O / 43.3064, -8.5510

Король Коль Исторические данные | Стихотворение | Примечания | Навигацияверсии1 правкаверсии1 правкаA New interpretation of the 'Artognou' stone, TintagelTintagel IslandАрхивировано